Exemple de bune practici




 

Diseminare Curs „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention”, activitatea în cadrul Proiectului European Erasmus + : 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130036

 

Prevenirea bullying-ului în mediul școlar

Prof. înv. primar Negrilă Angelica

Școala Gimnazială Castranova, Dolj, România

 

        În cadrul mobilităților din cadrul Proiectului european Erasmus + : 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130036,  am participat la Cursul „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention” desfășurat în Florența, Italia și furnizat de Europass Teacher Academy, alături de profesori din Portugalia, Germania, Spania, Danemarca, Olanda și Croația.

                   Scopul cursului a vizat înțelegerea rolului inteligenței emoționale în prevenirea actelor de bullying, dar și aplicarea unor metode concrete de incluziune, care să se bazeze pe dezvoltarea nivelului emoțional al unui grup sau al unei clase. Cauzele, manifestările și gestionarea unui conflict, activități practice de integrare a managementului unui conflict în curriculum-ul școlar, conștientizarea și prevenirea bullying-ului au fost aspecte vizate de activitățile cursului. Activitățile practice desfășurate au favorizat starea de bine, coeziunea grupului și sentimentul apartenenței la comunitatea educațională europeană.

        Bullying-ul în mediul școlar este o problemă gravă care poate afecta semnificativ bunăstarea fizică și emoțională a elevilor. Combaterea bullying-ului necesită o abordare sistematică și holistică, implicând toți membrii comunității școlare: elevi, profesori, părinți și personal administrativ. Această abordare trebuie să includă strategii de prevenire, intervenție și sprijin pentru victime și agresori.

             Strategii de combatere a bullying-ului:

·         Crearea unui mediu de învățare sigur și incluziv ( climat școlar pozitiv, reguli clar definite). Promovați un climat școlar bazat pe respect reciproc și incluziune, unde fiecare elev se simte valorizat și în siguranță. Stabiliți și comunicați reguli clare împotriva bullying-ului, asigurându-vă că toți elevii și personalul școlar sunt conștienți de acestea.

·         Educația și conștientizarea ( campanii de conștientizare,lecții de educație emoțională). Organizați campanii de conștientizare despre bullying, implicând elevii în crearea de postere, videoclipuri și prezentări. Integrați lecții despre empatie, respect și diversitate în curriculum, folosind jocuri de rol și discuții de grup.

·         Programe de inteligență emoțională(dezvoltarea empatiei, gestionarea conflictelor). Organizați activități care să dezvolte empatia și înțelegerea reciprocă între elevi, cum ar fi cercurile emoțiilor și exercițiile de ascultare activă. Învățați elevii tehnici de gestionare pașnică a conflictelor, cum ar fi comunicarea non-violentă și medierea.

·         Intervenții imediate și eficiente( raportarea incidentelor, intervenția rapidă). Stabiliți un sistem simplu și anonim pentru raportarea incidentelor de bullying. Încurajați elevii să raporteze orice incident de bullying pe care îl observă.  Asigurați-vă că toate incidentele raportate sunt investigate prompt și că se iau măsuri adecvate pentru a opri bullying-ul și a proteja victima.

·         Sprijin pentru victime și agresori ( consiiere pentru victime, reabilitarea agresorilor). Oferiți sprijin emoțional și consiliere pentru victimele bullying-ului pentru a le ajuta să-și recâștige încrederea și bunăstarea. Oferiți consiliere și programe de reabilitare pentru agresori pentru a-i ajuta să înțeleagă consecințele comportamentului lor și să dezvolte abilități sociale pozitive.

·         Implicarea părinților și comunității ( colaborare cu părinții, parteneriate cu comunitatea)

Organizați sesiuni de informare și ateliere pentru părinți despre bullying, semnele acestuia și cum pot sprijini copiii acasă. Colaborați cu organizații locale și profesioniști (psihologi, consilieri) pentru a oferi resurse și sprijin suplimentar.

                        Exemple de activități pentru combaterea bullying-ului

      Activitate 1: Cercul prieteniei

  • Descriere: Elevii stau în cerc și discută despre experiențele lor legate de prietenie și respect. Fiecare elev își împărtășește o experiență pozitivă și una negativă legată de interacțiunile sociale.
  • Obiectiv: Crearea unui mediu de suport reciproc și dezvoltarea empatiei.

       Activitate 2: Jurnalul respectului

  • Descriere: Elevii țin un jurnal în care notează comportamentele pozitive și respectuoase pe care le observă în jurul lor și pe care le-au experimentat personal.
  • Obiectiv: Promovarea conștientizării comportamentelor pozitive și încurajarea respectului.

     Activitate 3: Role-Playing

  • Descriere: Elevii interpretează scenarii de bullying și de soluționare pașnică a conflictelor. Fiecare grup prezintă o soluție alternativă la bullying.
  • Obiectiv: Dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor și înțelegerea impactului bullying-ului.

     Activitate 4: Ziua Anti-Bullying

  • Descriere: Organizați o zi dedicată combaterii bullying-ului, cu activități precum ateliere, discuții cu experți, și competiții de postere pe tema respectului și empatiei.
  • Obiectiv: Creșterea conștientizării și angajamentului împotriva bullying-ului în întreaga școală.

      Evaluarea eficienței programelor anti-bullying

·         Monitorizarea incidentelor: Colectați date despre incidentele de bullying înainte și după implementarea programelor pentru a evalua impactul acestora.

·         Feedback de la elevi și profesori: Realizați sondaje și discuții de grup pentru a obține feedback despre percepțiile elevilor și profesorilor privind clima școlară și eficiența măsurilor anti-bullying.

·         Evaluarea climatului școlar: Utilizați instrumente de evaluare a climatului școlar pentru a măsura schimbările în percepția elevilor despre siguranță și respect în școală.

                        Combaterea bullying-ului în mediul școlar necesită un efort concertat și continuu din partea întregii comunități școlare. Prin implementarea unor strategii eficiente de prevenire, intervenție și sprijin, școlile pot crea un mediu sigur și pozitiv, unde fiecare elev se simte respectat și valorizat. Investiția în educația emoțională și în dezvoltarea abilităților sociale ale elevilor este esențială pentru a construi o cultură a respectului și a empatiei, reducând astfel bullying-ul și promovând bunăstarea tuturor.

 

 


 

EDUCAȚIA ECOLOGICĂ ÎN CADRUL ASOCIAȚIEI ELOAH  CRAIOVA, PRIN PROGRAMUL ERASMUS+

Prof. înv. primar Negrilă Angelica

Asociația Eloah Craiova/ Școala Gimnazială Castranova, Dolj, România

Educația ecologică în școli este esențială pentru pregătirea noilor generații de cetățeni responsabili și conștienți de impactul lor asupra mediului înconjurător. Ea poate contribui la protejarea mediului și la promovarea unui viitor mai durabil. Starea mediului înconjurător, pe an ce trece este din ce în ce mai îngrijorătoare: spaţiile împădurite se reduc, deșerturile se extind, solurile agricole se degradează, gradul de poluare este mai ridicat şi astfel stratul de ozon se subţiază, efectul de seră de accentuează şi numeroase specii de plante şi animale sunt pe cale de dispariţie. Țările dezvoltate produc mari cantităti de deşeuri şi poluanţi, consumă cantităţi mari de energie şi de resurse naturale. Impactul pe care aceste ţări îl au asupra mediului înconjurător este puternic distructiv. Există o proporţionalitate inversă între nivelul industrializării şi starea mediului înconjurător.

Protecția mediului este de o importanță crucială, deoarece mediul nostru înconjurător influențează viața noastră, sănătatea și bunăstarea noastră în numeroase moduri. Oricare ar fi convingerile noastre, mediul furnizează resursele esențiale pentru supraviețuirea umană, cum ar fi apă potabilă, hrană și aer curat. Distrugerea mediului poate pune în pericol aceste resurse esențiale.

Pentru că viaţa nu poate fi separată de mediul ambiant, întreaga educaţie ar trebui îndreptată în direcţia protecţiei mediului înconjurător. Societatea umana trebuie sa fie în interrelaţie şi să cunoască faptul că, fiecare acţiune a sa, va produce o reacţie care în complexul sistemelor vii este deseori imprevizibilă. Când resursele naturale vor fi epuizate pe scară largă şi mediul ambiant va fi poluat, nu numai acesta este cel care va suferi, ci şi sanătatea oamenilor va fi afectată. Aceasta din urmă, nu poate fi menţinută respirând aer poluat, consumând alimente şi apă contaminate cu pesticide şi alte substanţe chimice. Ce este sanătos pentru natură, de regulă este sănătos şi pentru vieţuitoarele sale. Fiecare om trebuie să fie responsabil pentru impactul pe care viaţa lui îl are asupra vieţii planetei.

Educația ecologică în școli este o componentă esențială a educației generale a copiilor și tinerilor. Aceasta îi învață pe elevi despre importanța protejării mediului înconjurător și îi pregătește să devină cetățeni responsabili din punct de vedere ecologic.

Educația ecologică reprezintă un proces de învățare și de conștientizare a problemelor de mediu, a practicilor de conservare a resurselor naturale și a importanței protejării mediului înconjurător. Scopul principal al educației ecologice este să dezvolte o înțelegere profundă a relației dintre oameni și mediul înconjurător, promovând practici responsabile și durabile.

Educaţia pentru mediu este un mod de viaţă şi problemele acestuia nu vor fi rezolvate doar prin soluţii tehnice, ci prin înţelegerea profunda a legăturii existente între fiinţa umană - natură - mediu de viaţă şi atitudinea individuală şi comună faţă de aceste probleme.

Educația ecologică începe prin creșterea conștientizării cu privire la problemele de mediu. Acest proces implică înțelegerea impactului activităților umane asupra mediului, precum și înțelegerea ecologiei, biodiversității și ciclurilor naturale.

Educația ecologică ar trebui să fie o parte integrată a programei școlare. Aceasta ar trebui să includă informații despre problemele de mediu, cauzele lor și soluțiile posibile. Aceasta poate fi integrată în mai multe discipline, cum ar fi biologia, geografia, știința mediului și chiar în alte discipline.

Diseminare “GREEN COURSE: RAISING AWARENESS OF ENVIRONMENTAL ISSUES”

   

 


    

 

 

 

       

 

.

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu